حجاب اسلامی به زنان و مردان جامعه شخصیت می بخشد
تاریخ انتشار: ۲۵ تیر ۱۴۰۱ | کد خبر: ۳۵۴۹۷۲۷۴
به گزارش خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه برون، گفت: حجاب اسلامی به زن و مرد آبرو و اعتبار بخشیده، رعایت آن موجب سعادت هر دو جهان خواهد شد.
«آخوند مددآقا هوشمند» در نماز جمعه این هفته مصلای شهر مرزی اینچه برون با تشریح اهمیت و ضرورت عفاف و حجاب در جامعه، اظهار کرد: در جامعه ای که حجاب اسلامی رعایت شود رحمت و برکت خداوند بر آن جامعه نازل می شود.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گفته وی؛ یکی از معضلات جامعه ما در قبل از انقلاب، بی حجابی بود که خوشبختانه با پیروزی انقلاب اسلامی برطرف شد.
امام جمعه اهل سنت شهر مرزی اینچه برون با تأکید بر رعایت شئونات اسلامی در جامعه، تصریح کرد: تبعیت از غرب و شرق در نحوه پوشش باعث خواهد شد که از خدا و دستوراتش و دین مبین اسلام فاصله بگیریم.
وی ادامه داد: خداوند رعایت حجاب و عفاف را برای مردان و زنان امت اسلامی واجب قرار داده تا از گسترش فساد و ناهنجاری های اجتماعی جلوگیری کند.
آخوند هوشمند با تبریک سالروز تاسیس شورای نگهبان (26 تیر ماه)، ابراز کرد: این نهاد مقدس و انقلابی وظیفه پاسداری از شریعت اسلامی و قانون اساسی را برعهده دارد.
رمی جمرات از اعمال بزرگ حج است
خطیب جمعه اهل سنت گرگان، گفت: انجام رمی جمرات از اعمال بزرگ مناسک حج است.
«آخوند فرهاد مهربخش» در نماز جمعه این هفته مسجد جامع ابوحنیفه گرگان، اظهار کرد: مرکز سنگ انداختن به سمت شیطان در شهر مکه قرار دارد؛ ولی انسان می تواند در هر مکان و زمان دیگری به سمت شیطان لعین سنگ پرتاب کند.
به گفته وی؛ با دوری از گناهان و معاصی و انجام ندادن آن می توانید سنگ های زیادی به سمت شیطان بیندازید.
خطیب جمعه اهل سنت گرگان با بیان اینکه فرد مسلمان به همنوعان خود ضرر و زیانی نمی رساند، تصریح کرد: رسول مکرم اسلام (ص) فرموده اند: «مسلمان کسی است که مردم از دست و زبانش در امان باشند».
وی افزود: در روز محشر نمازگزارانی را می آورند که همیشه در نماز و تهجد بوده اند؛ ولی به خاطر اینکه اهل غیبت و تهمت بوده اند به دستور خداوند به دوزخ انداخته می شوند.
حدود الهی اساس تفکیک حق و باطل است
امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس، گفت: اساس تفکیک حق و باطل از همدیگر حد و حدود الهی است.
«آخوند عبدالکریم جاور» در نماز جمعه این هفته مصلای بزرگ وحدت گنبد کاووس با اشاره به موضوع ظلم از دیدگاه اسلام، اظهار کرد: هر کسی که به غیر شرع و قانون اسلام اموال دیگران را تصاحب یا به حقوق دیگران تجاوز کند از حدود خداوند تعدی کرده و ظالم است.
به گفته وی؛ در شریعت اسلام هر عملی از حق خارج و به باطل کشیده شود، پایمال کردن حقوق و ظلم بر دیگران محسوب می شود.
امام جمعه اهل سنت گنبد کاووس با تأکید بر رعایت اصل و امر الهی «امر به معروف و نهی از منکر»، تصریح کرد: این اصل برای رعایت حدود الهی و پیشگیری از فساد در جامعه لازم است.
وی افزود: همه مردم در هر پست و مقامی که باشند باید سعی کنند این امر الهی را همیشه مد نظر داشته باشند.
به گفته وی؛ خداوند ظلم بر بندگان خویش را حرام کرده و اگر در جامعه ای ظلم و فساد رواج داشته باشد و اصلاح نشود و حق به حقدار نرسد دیر یا زود آن جامعه دچار غضب الهی خواهد شد.
آخوند جاور، اسلام را دین کامل و جامعی دانست و گفت: بر اساس آیات متعدد قرآن ارزش های انسانی، خانواده و جامعه از جایگاه خاصی در اسلام برخوردار هستند.
وی ادامه داد: تعلیم و تربیت فرزندان بر اساس ارزش های انسانی، تعالیم دینی و سنن پیامبر اسلام (ص)، رعایت حقوق زنان، فرزندان و همسایگان موجب آسایش و آرامش در خانواده و البته در جامعه خواهد شد.
به گفته وی؛ اینگونه رفتار کردن با خانواده و جامعه یعنی رعایت حدود الهی است و اگر چنین نبود بدانید که در حق فرزندان و جامعه خود اهمال کرده اید و خودتان متضرر خواهید شد.
نماز رکن مهم اسلام است
خطیب جمعه اهل سنت شهر سیجوال، گفت: فریضه نماز از ارکان بسیار مهم در دین مبین اسلام است.
«آخوند محمد علی ایری» در نماز جمعه این هفته مصلای شهر سیجوال با اشاره به اهمیت نماز در دین مبین اسلام، اظهار کرد:
نماز یکی از ارکان اسلام از اهمیت بالایی برخوردار است، نماز چندین فرائض دارد که ترک حتی یکی از آنان نماز را باطل می کند.
به گفته وی؛ نماز از ویژگی ها و ستون خیمه دین است و فرق بین انسان مسلمان با انسان مشرک در نماز خواندن است.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
کلیدواژه: نماز جمعه گلستان نماز جمعه این هفته امام جمعه اهل سنت حدود الهی خواهد شد
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۵۴۹۷۲۷۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
عادیسازی بیحجابی؛ شبیخون فرهنگی
نیاز به پوشش و پرهیز از برهنگی جزو گرایشهای فطری است که خداوند متعال آن را در وجود انسانها قرار داده است. علاوه بر تاثیر حجاب در تامین سلامت روحی و فکری، حجاب در تامین سلامت جسمانی افراد جامعه نیز نقش بسزایی دارد. از طرفی شواهد تاریخی نیز فطری، فرامذهبی و فراملیبودن حجاب را تایید میکند.
در جامعهای که پوشش زنان و حتی مردان از دیرباز یکی از آداب و ارزشهای اجتماعی بوده و بدپوششی در این جامعه مذموم شمرده شده است، عادیشدن پوششهای غیرمتعارف، چه در مردان و چه در زنان، زنگ خطر استحاله فرهنگی و ارزشهای اجتماعی را به صدا درمیآورد.
پوشش انسانها صرفنظر از اینکه از نظر فطرت انسانی یک ابزار مصونیت است، برای فعالیتهای اجتماعی زنان و مردان نیز مفید است. هر کسی باید به اندازهای که خود او میداند و برایش مصونیتآفرین است، به آن عمل کند. حجاب به معنای پوشش بیرونی و عفاف به معنای پوشش درونی است. عواملی که باعث سلامت در جامعه میشوند و در صورت نبود این دو عامل، مشکلات و اثرات مخرب زیادی در جامعه به وجود خواهد آمد؛ چراکه اگر حجاب و عفاف که مکمل یکدیگرند، در افراد و جامعه رعایت شود، سبب رشد و افزایش معیار اطمینان و اعتماد در جامعه، تاثیر مثبت بر سلامت روحی و روانی در تربیت و تعلیم فرزندان و محیط اطراف میشود. همین امر سبب رشد عقلی و فرهنگی در جامعه و مانعی محکم در مقابل عوامل و تاثیرات منفی و مخرب است.
انسان، پوششگریز است یا خیر؟
پیرامون موضوع حجاب و پوشش زنان مسائل مختلفی مطرح میشود، اما پیش از هر چیزی باید بررسی شود که آیا انسان بالطبع حجابگراست یا خیر؟ پوشش دینی بانوان و حجاب از اختراعات آیین اسلامی نیست، بلکه ریشه در تاریخ دارد. در تمدنهای کهن بشری مانند تمدن یونان و ایران نیز موضوع حجاب در بین بانوان دارای جایگاه خاصی بوده است؛ بنابراین نهفقط اسلام واضع قانون حجاب نبوده، بلکه در جهت جلوگیری از افراط و تفریطهایی که در طول تاریخ در مورد حجاب نیز به وجود آمده، به قانونمند کردن و تنظیم آن همت گماشته و آن را بهصورتی متعادل، صحیح و متناسب با فطرت انسانی زن و غیرتمندی مرد، آن را ارائه داده است. در پاسخ به اینکه انسان پوششگریز است یا خیر، باید هر دو گزاره آن بررسی شود. اگر فرض بر حجابگریزی باشد، اعتبار و ارزش رعایت حجاب بهدلیل عقلانیت و پیامد فرهنگ و تربیت فردی است. اگر فرض بر گزاره اول باشد، عدم رعایت حجاب خلاف طبع بوده است. این موضوع در حالی است که در ایران تاکنون حجابگرایی فرض شده و مبنای سیاستگذاری بر این اساس انجام گرفته است.
محجبههای جوان؛ مرکز ثقل مواجهه با بدپوششها
در مسأله حجاب، حاکمیت با گروههای مختلفی روبهروست؛ افرادی که صرفا بدپوشش هستند، افرادی که به بدپوششی کمک میکنند (مانند تولیدکنندگان البسه نامناسب) و در نهایت افرادی که بیحجابی عامدانه را تبلیغ میکنند (مانند متعرضان به محجبهها و افراد تبانیکننده با عوامل بیگانه). ولی به نظر میرسد که محجبهها باید مرکز ثقل این مواجهه قرار بگیرند. یک فرد محجبه و عفیف وظایف بزرگی بر عهده دارد و باید الگوی مناسبی برای دیگران باشد تا آنها نیز از این هدیه الهی بهرهمند شوند. به هر حال در مقابله با بیحجابی، به جای برخورد با بیحجابان عادی، باید این پندار که بیحجابان در غلبه کمی و کیفی هستند، تضعیف شود. در این راه میتوان از ظرفیت محجبهها استفاده کرد. با وجود اینکه این موضوع مورد توجه قرار گرفته، اما اجرای آن ناشیانه بوده است؛ چراکه بیشتر این افراد بانوان میانسال بوده، در حالی که بهتر است از جوانان و دانشجویان در این امر استفاده شود. با این حال باید توجه داشت که اعتدال در رفتار با بدحجابی باید رعایت شود؛ زیرا افراط در آن موجب تنش و اضطراب و منجر به عادیشدن بدپوششی در جامعه میشود. این مسأله نیازمند نهاد ستادی و نظارتی فراقوهای است که منحصرا به مسأله حجاب نپردازد. میتوان این نهاد را در قالب ستاد مبارزه با مفاسد فرهنگی ــ اجتماعی تشکیل داد.
ارتقای صنعت مد در موضوع حجاب اسلامی
به نظر میرسد باید اقداماتی در جهت کاهش پوشیدنیهای ناسالم یا نامناسب و افزایش پوشیدنیهای سالم و مناسب، البته با کیفیت و قیمتی مناسب برای کاهش زمینههای فساد و بدپوششی انجام شود. بر همین اساس باید طراحان لباس در یک زیست بوم ایرانی ــ اسلامی تربیت شوند و طرح درسها و نظام آموزشی خیلی قدیمی، چه در طراحی لباس و چه در طراحی پارچه ارتقا پیدا کند. مسئولان این صنعت و این حوزه باید تدابیر لازم را برای پوشش مناسب با قیمت مناسب در اختیار جامعه قرار دهند و نیازهای اقتصادی تولیدکنندگان نیز تامین شود. از سویی دیگر تسهیل تشکیل خانواده، تقویت روابط خانوادگی و افزایش اشتغال مناسب میتواند در کاهش زمینههای بدپوششی نیز موثر باشد. با این حال باید جایگاه حجاب بهدرستی در کشور تبیین و مشخص شود. در برخورد با پدیده بدحجابی باید مشکل فرهنگی و سیاسی آن، از یکدیگر تمایز پیدا کند و متناسب با خاستگاههای آن به برخوردی سنجیده و برنامهریزیشده پرداخت. در برخورد با بیحجابان باید دقت کرد تعلیم، موعظه و دعوت به خیر، مقدم بر امر به معروف و نهی از منکر است که در این مسیر نهادهای آموزشی اهمیت بالایی دارند.
منبع: روزنامه جام جم
باشگاه خبرنگاران جوان وبگردی وبگردی